انجام خدمات شناسايی محله‌ها و محدوده‌های ناكارآمد هدف بازآفرينی شهری و راهكارهای اجرايی آن (در شهر ساوه)

1394

چه موضوعی

شناسایی و ارائه راهکارهای اجرایی محدوده‌­های ناکارآمد بازآفرینی شهری

چه کسی

شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ايران 

چه جایی

ایران، مرکزی، ساوه

پیامدهای ورود مهاجران به شهر ساوه

ساوه در زمره شهرهايی از ايران است كه به دليل استقرار صنايع گوناگون و جاذب نيرو در شهرک‌های صنعتی پيرامون، هدف مهاجرت شهروندان جويای كار و رانده از شهرهای غرب و شمال‌غرب كشور می­گردد. هجوم شتابناک اين مهاجران كه خارج از پذيرش و گنجايش ساوه بود موجب گرديد حدود يک سوم جمعيت كنونی شهر حاشيه‌نشين شود و ناگزير با دشواری‌های چندجانبه زيست‌محيطی، اجتماعی، اقتصادی و كالبدی درآميزد.
Image

مراحل مطالعاتی شهر ساوه

مطالعات شهر ساوه مطابق شيوه‌نامه، با هدف يافتن ناكارآمدی‌ها و همچنين برنامه‌ريزی برای اقدامات اجرايی، در دو مرحله به‌قرار زير انجام پذيرفت:
  • در مرحله اول پس از تشكيل پايگاه داده از ميان شاخص‌های شناسايی ناكارآمدی‌ها، شاخص‌هايی كه در شهر ساوه مصداق داشتند تعيين و بر اساس آن­ها بلوک‌های ناكارآمد شناسايی و با توجه به ميزان اهميت ناكارآمدی‌ها در قالب ابعاد حياتی، هويتی و ادواری، اولويت‌بندی گرديد. در اين مرحله امكان توليد انواع نقشه‌ها شامل نقشه‌های تک شاخص يا تركيبی بر اساس نيازهای مديريت شهری وجود دارد؛
  • مرحله دوم در دو بخش به قرار زير تدوين گرديد:
١- تهيه سند اجرايی شامل تهيه شناسنامه برای محله‌های هدف بازآفرينی و ارائه راهكارهای رفع ناكارآمدی به تفكيک شاخص‌ها؛
٢- تهيه سند مديريتی كه حاوی اطلاعاتی جامع از ناكارآمدی‌ها در محلات است و مديران شهری با استفاده از اين سند می‌توانند اولويت‌بندی مرحله اول را با توجه به امكانات فنی، مالی و مادی و نيازهای شهر و شهروندان، بازنگری كنند.
برای آزمون شيوه‌نامه «شناسايی محله‌ها و محدوده‌های ناكارآمد هدف بازآفريني شهری و راهكارهای اجرايی آن» شورای عالی شهرسازی و معماری شهر ساوه را به‌عنوان پرچم‌دار برگزيد. شهر ساوه با مساحت ٢٨۰۰ هكتار و جمعيتی (سرشماری سال ١٣٩۰) بالغ بر ٢۰١ هزار نفر در استان مركزی ايران واقع شده است.
Image