مطالعات مراقبت بافت قديم كرمان

1382

چه موضوعی

مطالعات مراقبت بافت قديم كرمان

چه کسی

سازمان ميراث فرهنگی كشور _ معاونت حفظ و احياء

چه جایی

ایران، کرمان

مرحله اول مطالعات

در گام اول، رئوس اين مطالعات شامل گردآوری اسناد تهيه شده پيشين، به منظور پردازش و تكميل اطلاعات در راستای تدقيق محدوده و تهيه نقشه پايه است. محدوده تدقيق شده طرح، مشتمل بر محدوده‌­ای كه تاكنون بافت قديم خوانده می‌شد با محدوده پروژه «طراحی شهری _ محيطی تپه‌­های قلعه اردشير و قلعه دختر _كرمان» است كه در حقيقت محدوده تدقيق شده بافت قديم در انطباق با بستر كرمان امروز را معرفی می‌­نمايد.
Image

مرحله دوم مطالعات

در گام دوم موقعيت زيرساخت­‌ها به تفكيک زيرساخت‌­های شهر قديم، شامل قنات‌­ها و پای­‌آب‌­ها، و زيرساخت‌­های شهر معاصر، شامل شبكه­‌های برق‌­رسانی، آب و مخابرات كنترل و تدقيق گرديد. همچنين نفوذپذيری كالبدی بافت به عنوان مهمترين معضل بافت به تفكيک پياده و سواره مورد بررسی قرار گرفت و در همين راستا نفوذپذيری راسته بازار كرمان نيز بررسی گرديد. در همين گام عوامل تهديدكننده و آسيب­‌رسان به ميراث فرهنگی كرمان به منظور رفع تهديدها و خروج از بحران شناسايی و معرفی گرديد. آسيب­‌شناسی اين بافت با نگاهی ساختارگرا به پديده‌­ها، در محيط سه­‌گانه زير بررسی می‌­شود:
  •   عوامل آسيب‌­رسان در محيط طبيعی؛
  •   عوامل آسيب­‌رسان در محيط انسانی؛
  •   عوامل آسيب­‌رسان در محيط كالبدی _ فضايی (بافت و ابنيه و زيرساخت‌­ها)
در همين گام اصول برخورد با بافت قديم كرمان از خلال اسناد بين­‌المللی حفاظت از ميراث تاريخی و فرهنگی در دو رويكرد رويه‌ای و محتوايی، شناسايی، بررسی، دسته‌­بندی و ارائه گرديد. در نهايت «مطالعات مراقبت بافت قديم كرمان» با سودای توسعه‌ای مبتنی بر حفاظت ميراث­‌های تاريخی _ فرهنگی فهرستی از اقدامات اولويت يافته در راستای مراقبت از بافت قديم كرمان و توسعه مبتنی بر حفاظت آن در سه دسته تحقيقاتی، جامع موضوعی و اجرائی به تفكيک عوامل آسيب­‌رسان در محيط‌­های سه­‌گانه «طبيعی، انسانی و كالبدی _ فضايی» ارائه نمود.
بافت قديم كرمان به دليل وجود بازار، گرانيگاه فعاليت­‌های مدنی و شهری در شهر كرمان محسوب می‌­شود. گسترش شهر در جهات جنوب و غرب، مركزيت فيزيكی بازار در شهر را تحت‌الشعاع قرار داده و با افزايش فعاليت محورهای مجهز شهری در كرمان، با توجه به فرسودگی كالبدی و عدم پاسخگويی به نيازهای امروز، مركزيت بافت قديم نيز تضعيف شده است. تضعيف اين بافت، انهدام ميراث تاريخی _ فرهنگی شهر كرمان را در پی خواهد داشت. به دليل همين ملاحظات «مطالعات مراقبت بافت قديم كرمان» با هدف ارائه اقدامات لازم جهت مراقبت بافت قديم شهر كرمان، در سال ١٣٨٢ توسط «سازمان ميراث فرهنگی» كشور تعريف و دستور كار اين مهندسين مشاور گرديد. 
Image