طراحی و اجرای ساختمان دفتر مرکزی شرکت بین‌المللی SGS در تهران

1380

چه موضوعی

پیوند با معماری گذشته ایران

چه کسی

شركت بين‌المللی SGS

چه جایی

ایران، تهران، تهران

الگوبرداری از معماری گذشته ایران

این طرح به عنوان نمونه‌ای از معاصرسازی، بر آن است بی‌­آنکه ریخت­‌بندی معماری قدیم را تقلید کند، اثری آشنا با معماری ایران از جمله در موارد زیر را بیافریند:
  • فضای آشنا: یک نورگیر مرکزی که از میانه بام ساختمان بر سرسرای ورودی فرود می‌­آید، طبقات روی همکف را با یک فضای نفوذپذیری (دیداری _ کالبدی) گره می­زند.
  • سیمای آشنا: نمای ورودی ساختمان ویژگی‌­هایی به قرار زیر دارد:
   - سرتاسر نما با تاروپود بازوهای سازه بتن عریان (ستون و تیر) قاب­‌بندی شده است.
   - پرده هر قاب ترکیبی از گشودگی (فولاد و شیشه) و سطح بسته (آجر ختایی و کاشی) دارد.
   - ناگهان در میانه پرده نما، گوشه‌ای از فضای داخلی طبقات، یکپارچه و با ترکیبی از فولاد و شیشه از پرده نما بیرون می‌جهد، در فضای کوچه معلق می‌­شود و نظام قاب­‌ها را سرخوش می­‌کند.
   - رنگ فیروزه‌­ای قاب­‌های فولادی، نوارهای کاشی و جان­‌پناه­‌ها در هم­نشینی با رنگ اخاری آجر ختایی، بانگ یک دیرآشنایی را سر می‌­دهند.
  • جزئیات آشنا: بافتن، امر ویژه تولید منسوجات نیست. پرده­‌های معماری هم از جمله در موارد زیر از آن بهره دارند:
   - بندکشی چیدمان آجر ختایی نمای ورودی ساختمان با شبکه­‌ای از نوار باریک کاشی، جلوه ساده و تازه­‌ای از هم­نشینی دیرینه­‌دار آجر و کاشی را نمایش می‌­دهد.
   - جان­‌پناه و حفاظ در و پنجره نمای ورودی ساختمان، انگار بافت­‌های سه­‌بعدی از نوار فولادی دارد.
Image

طراحی ساختمان

فضای باز و نمای پنجم ساختمان طراحی شده‌اند. از این‌رو پس‌مانده تحمیلی توده ساختمان و فضاهای بسته آن نبوده و مولد سیمای رها شده و بدمنظر نمی‌شوند. بلکه با توجه به مطبوعیت دلپذیری که دارند قابل بهره‌برداری بوده و به‌ویژه برای برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها در شرایط مساعد جوی بسیار مناسب می‌باشند. بهره‌برداری دلخواه از تأسیسات حرارتی و تهویه مرکزی ساختمان، به تفکیک طبقات و همچنین بخش‌های مختلف هر طبقه به صورت جداگانه قابل تنظیم و کنترل است.

اسکلت ساختمان بتونی و سازه آن ضد زلزله است. ضمناً فونداسیون یکپارچه آن از بروز خطر فروریزی به‌ویژه به‌واسطه وجود قنوات متروکه در منطقه، پیشگیری می‌کند. فضای قفس پله فرار در هنگام آتش‌سوزی به صورت خودکار تحت هوای فشرده قرارگرفته و ضریب ایمنی ساختمان را بالا می‌برد.

طرح ساختمان دفتر SGS در تهران، احداث بنایی را مدنظر داشته است که ضمن پاسخگویی به فعالیت‌های اداری، گردهم‌آیی، پذیرایی (از جمله مهمانسرا) و آزمایشگاهی، جریان عملکردی با کیفیت معاصر و مطلوب در سطوح بین‌المللی را در کالبدی که صبغه‌ای از فضای معماری ایرانی دارد، میسر گرداند. این مهم با رعایت استانداردها و با تجهیز بنا با نورگیر مرکزی (که یادآور الگوی حیاط مرکزی است)، محوطه‌سازی به شیوه باغ ایرانی و بالاخره نماسازی که الگویی پرده‌ای دارد و با تلفیق سازه بتن نمایان و آجر ختایی و نوار کاشی آراسته شده، سامان یافته است. 
Image