طرح ساختاری ملاشيه اهواز

١٣٧۶

چه موضوعی

مطالعات طرح ساختاری ملاشیه اهواز

چه کسی

وزارت مسکن و شهرسازی _ شركت عمران و بهسازی شهری

چه جایی

ایران، خوزستان، اهواز

اهداف پروژه

در راستای خواست شركت عمران و بهسازی شهری وزارت مسكن و شهرسازی هدف از اين پروژه، هدايت ملاحظات در بافت­‌های شهری (اعم از تاريخی و با ارزش، مسئله‌­دار و ...) می‌­باشد كه با انجام مطالعات نوسازی و بهسازی شهری (شامل مطالعات امكان­‌سنجی در چارچوبی همسان به اقتضای ويژگی‌های شهر مورد مطالعه و تهيه طرح مقدماتی بناهای مسكونی، تجاري، اداری در بخش معينی از بافت) در نهايت به ايجاد «شهر سالم» منجر می‌­گردد و در شهر سالم «سلامت همه افراد جامعه» در كانون برنامه كار و فعاليت همه سازمان­‌ها و نهادهای شهری قرار خواهد گرفت.  
Image

دستیابی به شهری سالم

مطالعات تهيه طرح ساختاری ملاشيه، مرحله دوم مطالعات بهسازی و نوسازی ملاشيه اهواز است. در راستای تحقق اهداف پروژه مهندسين مشاور شاران اقدام به بررسي طرح­‌ها و مطالعات مصوب و بالادست نموده و با انجام مطالعات شناخت وضعيت ملاشيه، تصميم­‌سازي (اهداف، راهبردها، سياست­‌ها) كه همانا دست يافتن به يک شهر سالم را ممكن می‌سازد، ارائه نموده است. از مهمترين اهداف اين پروژه، پذيرفتن واقعيت وجود پديده‌­ای به نام حاشيه‌­نشينی می‌باشد. بدين صورت كه نقاط قوت آن را برجسته و توشه راه ساماندهی قرار می‌­دهد و نقاط ضعف آن را زايل كرده و راهگشای بهبودی آن می‌شود. در مواردی هم كه برچيدن يک نمود گريزناپذير است، يافتن مأمن حاشيه­‌نشينان را مشغله انديشه و عملكرد نموده و تاراندن ايشان را مطلقاً از ذهن دور می‌كند.
با توجه به مطالعات و بررسی‌های كلی كالبدی محيطی و غيركالبدی، مهندسين مشاور شاران اقدام به تشخيص و معرفی وضع موجود نموده و پس از معرفی موقعيت و محدوده مداخله در بافت و اولويت‌بندی اجرای طرح به چگونگی جلب انواع مشاركت­‌ها و تضمين پشتيبانی ساكنين و مالكين واحدهای صنعتي از اجرای پروژه می‌­پردازد. در انتها پس از توجيه راهبردهای غيركالبدی مؤثر در جهت سالم‌­سازی حيات مدنی در محدوده مداخله برنامه ساختاری مداخلات تهيه و تنظيم شده است.  
Image