Image

فرهاد قصیری

رئیس هیئت‌مدیره

زندگینامه کوتاه

دفتر کتاب‌نویسی‌اش مثال‌زدنی و موضوع تماشا و تحسین همکلاسی‌ها بود، در نظام آموزشی ناسازی که ورزش، نقاشی و خط، زنگ بیهودگی بود. تک‌نگاره‌های کاریکاتور را پیش از ورود به دانشگاه، خودانگیخته آغاز کرد؛ بی‌آنکه بداند پا در شاخه‌ای از هنر نهاده است.
سال ١٣۴۵ خورشیدی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان دارالفنون (سنت خانوادگی) و شرکت در کنکور سراسری، در رشته اقتصاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد. اما بیش از نیم‌سال تحصیلی در این رشته دوام نیاورد و سودای معماری، مشوق آماده شدن برای شرکت در کنکور سال بعد شد. بر این باور است که دوره دانشجویی، به یاد ماندنی‌ترین و سرخوشانه‌ترین برش زندگیش بوده است. این سرخوشی به انضمام تدارک پایان‌نامه‌ای که سه سال پشتوانه مطالعاتی بی‌مرشدی را داشت، دوره دانشجویی را به درازا کشاند.
پایان‌نامه کار مشترک با یکی از هم‌دوره‌ای‌های یارغار بود و موضوع آن نظام سلسله مراتبی مجرد و خیال‌انگیزی از استقرارهای کلان‌مقیاس و فراشهری بود که تا مقیاس خرد و محلی دامن می‌گستراند (زمینه نقشه‌ها، سیاه). این نظام در گام دوم با منطقه اصفهان هم‌نواخت شد (زمینه نقشه‌ها، خاکستری) و در گام سوم با توده‌گذاری در اندام "مادی نیاسرم" بر زمین نشست (زمینه نقشه‌ها، سفید).
مدارک ارائه شده در این پایان‌نامه ویژگی‌هایی به قرار زیر داشت: گرافیک چشم‌گیر و تماشایی نقشه‌ها؛ ماکت توده‌گذاری با سازه‌ای متقارن از بازوهای فشاری و کششی که چیدمان سیالی از احجام مکعب شکل را در بر می‌گرفت؛ تأکید بر فارسی‌نویسی در تدوین گزارش. پایان‌نامه، درجه ممتاز را دریافت کرد.
سرتاسر عمر کاریش در محیط حرفه‌ای سپری شده و از دعوت به فعالیت در محیط آموزشی سرباز زده است. وی منتقد نظام آموزش در رشته‌های شهری و معماری است و آن را بانی یک بی‌سوادی مزمن و فراگیر (ازجمله خود) می‌شناسد. به باور وی شهر قدیم (بیش از ١٣۰۰ خورشیدی) و معماری عناصر آن دست‌آوردهای شگفت‌انگیز و یگانه‌ای دارد.
به موازات کار حرفه‌ای، مشغله هنر (نقاشی، مجسمه‌سازی، کاریکاتور) را نیز دنبال کرده و آثارش در نمایشگاه‌های فردی عرضه شده است. 

تحصیلات

کارشناس ارشد معماری  ١٣۵۶  دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

سوابق كار و مسئوليت‌ها

١٣٧۴ - تاكنون    مهندسين مشاور شاران؛‌ رئيس هيئت‌مديره
١٣۶٨ - ١٣٧۴    مهندسين مشاور نقش جهان‌پارس؛‌ سرپرست كارگاه شماره ٢
١٣۶۴ - ١٣۶۶    شركت ملی مسكن و صنايع ساختمان وابسته به بانک ملی ايران؛ مديرفنی و مسئول پروژه
١٣۶٢ - ١٣۶۴    مهندسين مشاور شهربد؛ مديرفنی
١٣۶١ - ١٣۶٢    مهندسين مشاور طرح و ابداع؛  مسئول برنامه‌ريزی
١٣۵٩ - ١٣۶١    شركت ساختمانی بژ آزاد؛ مسئول تهيه طرح
١٣۵۶ - ١٣۵٩    واحد طراحی و شهرسازی شركت سهامی ذوب‌ آهن اصفهان؛ مديرطرح