برنامه‌ریزی و عملیاتی سازی تهیه طرح‌های موضعی و موضوعی شهر تهران

1400

چه موضوعی

تدوین و ارائه برنامه مقدماتی طرح‌های موضعی و موضوعی

چه کسی

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران

چه جایی

ایران، تهران

علت عدم تحقق طرح‌های توسعه شهری

ارزیابی پروژه‌های شهری نشان داده است که، عدم تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه شهری- در هر مقیاسی- بیش‌از عوامل ماهوی، معلول عوامل رویه‌ای است. عدم ضرورت تعریف پروژه، هم‌پوشانی پروژه‌های تعریف شده با اهداف متفاوت برای یک موضع خاص و فقدان چارچوب‌های هماهنگ کننده بین خروجی‌های پروژه‌های متفاوت که یک موضع خاص را متأثر می‌سازند، در کنار مسایلی چون «تعارض پروژه‌ها با یکدیگر، انتخاب مجدد پروژه‌های مشابه با موارد ناموفق گذشته، تنوع بیش‌از حد پروژه‌ها، گسترده شدن ناآگاهانه دامنه فعالیت‌ها، انتخاب تعداد پروژه‌های بیش از توان اجرایی و مالی» باعث شده است که نهاد تعریف کننده طرح از یک سو متحمل زمان و هزینه قابل توجه در انجام پروژه‌ها گردد و از سوی دیگر در دستیابی به چشم‌اندازی که در سطوح بالاتر برای موضع مورد نظر متصور شده است، موفق نشود.

 

 

Image

سبد مدیریت پروژه

مدیریت سبد پروژه‌های شهری، در فرآیندی براساس چهار گام اصلی انجام شده است که دو گام انتخاب و اولویت‌بندی نسبت به بقیه گام‌ها از اهمیت و ارجحیت بیشتری برخوردارند. در فرآیند انتخاب، از بین پروژه‌های پیشنهادی، پروژه‌های مناسب براساس الزامات و معیارهای تدوین شده انتخاب و در فرآیند اولویت‌بندی، پروژه‌های انتخاب شده (بالقوه) همراه با پروژه‌های در حال اجرا (بالفعل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر مبنای معیارهای اولویت‌بندی، مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند و سپس براساس رتبه تصمیمات حاکمیتی مهمی مانند حمایت بیشتر، تعلیق و یا خاتمه پروژه خاص و ... صورت می‌گیرد.
در مرحله بعداز اولویت‌بندی پروژه‌ها، این مهندسین مشاور به‌عنوان عامل چهارم، از تهیه RFP تا بررسی اسناد تهیه شده توسط مشاورین نظارت خواهد داشت.

طرح «تدوین و ارائه برنامه مقدماتی طرح‌های موضعی و موضوعی» به‌سفارش اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران برای ارایه خدمات عامل چهارم تهیه شده است. در این مطالعات با استفاده از روش «نظام مدیریت سبد پروژه‌ها» به‌عنوان یکی از کارآمدترین و متداول‌ترین روش‌های روز، از میان بیش از 800 طرح موضعی و موضوعی و تکالیف کمیسیون ماده 5 و شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و برنامه‌های 5ساله شهرداری که برعهده شهرداری تهران می‌باشد، طرح‌های اولویت‌دار شناسایی برنامه مقدماتی طرح‌هاي موضعی و موضوعی تدوین گردیده است.