طرح ساماندهی تپه مرادآب كرج

1393

چه موضوعی

ساماندهی تپه مرادآب

چه کسی

شهرداری كرج

چه جایی

ایران، البرز، کرج

اهداف طرح ساماندهی تپه مرادآب

هدف اصلی طرح ساماندهی تپه مرادآب کرج، خروج بافت محدوده از انزوا و تبديل آن به بافت شهری کارآمد با جايگاه شايسته، برجسته و متمايز می‌باشد که به‌منظور حصول به هدف اصلی و عملياتی نمودن آن اهدافی در مقياس خردتر نيز مدنظر قرار گرفته است:
  • هدف ١: ارتقاء منزلت مدنی تپه مرادآب در قالب يک محدوده کارآمد شهری
  • هدف ٢: بهره‌­برداری بهينه از ظرفيت­‌ها و پتانسیل‌­های موجود در محدوده
  • هدف ٣: ارتقاء سطح رفاه و کيفيت زندگی در محدوده به منظور اسکان گروه­‌های گوناگون اجتماعی
بر مبنای اهداف تدوين شده و همچنين با مدنظر قراردادن اصول و مفروضات پايه براي ارائه الگوی ساختار کالبدی _ فضائی، نحوه مداخله در هريک از عناصر تشکيل­‌دهنده ساختار محدوده در قالب «حفاظت»، «اصلاح» و «برچيدن» تعيين گرديد.
Image

پهنه‌­بندی پیشنهادی طرح ساماندهی تپه مرادآب

پس از انطباق وضعيت شيب با شبکه معابر پيشنهادی، بلوک‌­بندی مجدد محدوده به عنوان شالوده پهنه­‌بندی پيشنهادی ارائه گرديد. در پهنه‌­بندی پيشنهادی، تخصيص پهنه­‌های مسکونی با تراکم‌­های گوناگون تعيين شده در طرح جامع به عنوان طرح ملاک عمل (با هدف تنوع اجتماعی محدوده) و همچنين مطابقت نوع پهنه مسکونی با وضعيت شيب، علاوه بر رعايت ضوابط و مقررات، جمعيت­‌پذيری حداکثری محدوده را نيز به دنبال داشته است. همچنين ارتقاء عملکردی محدوده در قالب يک مرکز گردشگری _ تفريحی و رفع کمبودهای کاربری‌­های خدماتی در وضع موجود نيز در پهنه­‌بندی پيشنهادی با تعريف پهنه­‌های مشخص مورد توجه قرار گرفته است.
محدوده تپه مرادآب شهر کرج به سبب پيشينه شکل­‌گيری غيررسمی آن به عنوان يک بافت ناکارآمد شهری که از انواع مسائل کالبدی، عملکردی، اجتماعی و ... رنج می‌­برد، قابل شناسايي است. در اين ميان برخورداری محدوده از ويژگی­‌های طبيعی (توپوگرافی، شيب و ديدومنظر منحصربه‌­فرد)، به عنوان پتانسيلی در جهت توسعه شهر کرج در قالب يک مرکز شهری _ فراشهری برای پذيرش کاربری­‌ها و فعاليت­‌های گردشگری _ تفريحی در طرح‌­های فرادست مدنظر قرارگرفته است.
Image