طرح مجموعه شهری اهواز

1391

چه موضوعی

طرح مجموعه شهری اهواز

چه کسی

اداره كل راه و شهرسازی استان خوزستان

چه جایی

ایران، خوزستان، اهواز

شناسایی محدوده‌­های مجموعه شهری

شناسايی محدوده مجموعه شهری در سه مرحله به صورت تعيين محدوده حداكثری، تدقيق و تعيين محدوده نهايی و درنهايت كنترل نتايج با روش ضريب مكانی انجام شد. شاخص­‌های مرحله اول تعاريف كالبدی مجموعه شهری مبتنی بر انسجام كالبدی و يكپارچگی جغرافيايی را مورد سنجش قرار داده و در مرحله دوم براي شناسايی پيوندهای خدماتی و يكپارچگی اقتصادی، فاصله شعاعی و زماني مورد سنجش قرار گرفت. در نهايت با سنجش از طريق روش ضريب مكانی صنعت و خدمات و ضريب عملكردی يكپارچگی و پيوندهای اقتصادی مورد تأئيد قرار گرفت.
Image

اهداف طرح­‌های مجموعه شهری

در راستای تدوين سياست‌­ها و ارائه راهبردها برای هدايت و كنترل توسعه و استقرار مطلوب مراكز فعاليت و مناطق حفاظت شده و توزيع مناسب خدمات، توسعه پايدار رويكرد پايه تدوين اين طرح انتخاب شد. چشم­‌انداز و اهداف كيفی با نگاه هدف‌­محور و اهداف كمی و راه­‌حل­‌ها نگاه مسأله­‌محور بررسی و تدوين شده‌­اند. به اين منظور شناسايی و تحليل روندها، توان­‌ها و محدوديت‌های سرزمين در تمامي زمينه‌­ها حياتی استهدف اصلی طرح‌­های مجموعه شهری توزيع و تمركز متناسب جمعيت و فعاليت، ساماندهی اسكان كم‌درآمدها، از ميان برداشتن فاصله مركز و پيرامون، برنامه­‌ريزی جهت مديريت واحد يا هماهنگ شده برای مهار آسيب­‌های زيست­‌محيطی می‌­باشد. اين توسعه يكپارچه، نيازمند ايفای نقش تمامی اعضای مجموعه شهری براساس توان‌­ها و محدوديت­‌های هر يک، با مديريت يكپارچه در جهت تعادل سرزمين است.
براساس مطالعات انجام شده محدوده نهايی مجموعه شهری اهواز مشتمل بر شهرهای بخش‌­های مركزی، اسماعيليه و غيزانيه شهرستان اهواز، بخش‌های مركزی و ويس شهرستان باوی، بخش­‌های مركزی و گمبوعه شهرستان حميديه و بخش­‌های مركزی و لوسيه شهرستان كارون است. 
Image