مطالعه و طراحی ارتقاء كيفی ميدان اختياريه

1391

چه موضوعی

  • ارتقاء کیفی میدان اختیاریه
  • توجه به پیاده‌مداری

چه کسی

سازمان زیباسازی شهرداری تهران

چه جایی

ایران، تهران، تهران

هدف­‌های طراحی میدان اختیاریه و راهبردهای آن

طرح نهايی ميدان در راستای ارتقاء كيفيت عملكردی ميدان به‌­عنوان يک قرارگاه رفتاری در سطح محلی و با استفاده از شناخت دقيق بستر به دنبال حفظ ارزش­‌های محيطی و ايجاد مطلوبيت فضايی می‌باشد. راهبردهای دستيابی به اين هدف از طريق حفاظت از نقش محلی ميدان، بهبود كيفيت منظر شهری در آن، كمرنگ كردن حضور سواره در فضای ميدان و ارتقاء كمی و كيفی فضاهای سبز آن تدوين شده است.
Image

راهکارهای منظرسازی میدان

مبتنی بر ويژگی­‌های ميدان اختياريه، ديدرسی از محوطه ميدان به دورنمای كوهستان البرز، جاری بودن آب قنات در راستای ارتقاء كيفيت ميدان از نگاه تحقق­‌پذيری آرايش فضا با عوامل طبيعی حفاظت و احياء شده است. ناامنی اين مركز خدمات محله‌ای _ ناحيه‌ای پرمراجعه با محدود كردن دسترسی سواره به محوطه ميدان در كنار انديشيدن تمهيداتی جهت حفظ دسترسی‌های سواره اماكن مجاور ميدان و دسترسی سواره اضطراری و مسير موجود حمل‌­ونقل عمومی؛ و ايجاد تسهيلاتی جهت گذران اوقات فراغت اقشار متنوع مراجعه كننده به ميدان و برگزاری مراسم‌­های محلی مبتنی بر پياده‌محوری و ايمنی تدبيرانديشی شده است. بام‌­های شيروانی و آرايش فضای سبز با هويتی «شميرانی _ تهرانی _ ايرانی» در راستای منظرسازی ميدان و بازتعريف نشانه­‌های هويت­‌بخش به كار گرفته شده است.
براساس چشم‌انداز طرح، اهميت دادن به حضور پياده در فضای محله، ايجاد ايمنی برای مراجعين به فضا در كنار حفظ ميراث محله و هويت فضا موجب ارتقاء كيفی ميدان اختياريه و افزايش جذابيت و هويت تاريخی ميدان و محله خواهد شد.
Image