طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر ياسوج

1390

چه موضوعی

بهسازی بافت فرسوده شهر یاسوج

چه کسی

وزارت مسکن و شهرسازی _ شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ايران

چه جایی

ایران، كهگلويه بويراحمد، یاسوج

بافت فرسوده یاسوج

«طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر ياسوج» مبتنی بر شرح خدمات سه‌سطحی شركت عمران و بهسازی شهری ايران، ابتدا تدقيق محدوده بافت فرسوده طبق شاخص‌های شورای عالی معماری و شهرسازی، پس از آن بررسی طرح‌های فرادست و وضع موجود، ارائه پيشنهادات و در نهايت معرفی پروژه‌های الويت‌دار انجام شده است.
بافت فرسوده ياسوج، بافت‌هايی عمدتاً شطرنجي، با ميانگين قطعات ٣۶۰ مترمربع است كه در مقايسه با بافت‌های متناظر ساير شهرها نسبتاً درشت‌دانه‌اند. اين بافت‌ها در ١٣ محله واقع در چهار ناحيه شهر به صورت پراكنده و همچنين در حوزه مسكونی واقع‌شده‌ و با كمبود خدمات محله‌ای مواجه‌اند.
Image

اهداف طرح

چشم‌انداز طرح، بافتی ايمن، پايدار و برخوردار از خدمات شايسته يک شهروند امروزی را مدنظر قرار داده و با اهداف كلان زير تلاش نموده اين چشم‌انداز را محقق سازد:
  • برخورداری از محيطی ايمن و پايدار، پاک و سالم
  • بهبود آسايش و رفاه شهروندان به‌عنوان نيازهای اساسی
  • حفظ و بهبود چرخه حيات اقتصادی بافت
  • دارای هويت
  • پاسخگو به زندگی معاصر
طرح، بافت فرسوده پراكنده ياسوج را در قالب يک كل واحد مورد بررسی قرار داده و سازمان فضايی اين محدوده را با هدف اصلاح و تقويت نظام شبكه، تأمين كمبودهای خدماتی با پيشنهاد مراكز محله و ناحيه و حفظ و ساماندهی محلات قديمی و با هسته روستايی پيشنهاد كرده است. پروژه‌های پيشنهادی در قالب دو دسته تأمين خدمات و عمران و توسعه، پياده‌سازی اهداف كلان طرح را در بافت‌های فرسوده ياسوج برعهده دارند.
شهر ياسوج در بستری كوهستانی و پرعارضه و در اقليمی نيمه سرد تا سرد، مركز استان كهكيلويه و بويراحمد و در جنوب شرقی شهرستان بويراحمد واقع شده است. شهر مساحتی حدود ١٨٢٢ هكتار و بنا به سرشماری ١٣٨۵ جمعيتی بالغ بر ١۰۰۵۴۴ نفر را دارا است. ياسوج در دهه چهل خورشيدی شكل‌گرفته و در روند رشد و توسعه آن روستاهايی به شهر پيوسته و محلات فعلی شهر را تشكيل داده‌اند. بافت فرسوده شهر، گسسته و متشكل از هسته اوليه شهر و هسته‌های روستايی پيوسته به آن است كه با مساحت ٧/٢٧٩ هكتار در شهر پراكنده است و جمعيت ٢٣٧۶۰ نفری را در خود جای داده است.
Image