طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر كبودرآهنگ

1390

چه موضوعی

بهسازی بافت فرسوده شهر کبودرآهنگ

چه کسی

وزارت مسکن و شهرسازی _ شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ايران

چه جایی

ایران، همدان، کبودرآهنگ

مطالعات بافت فرسوده شهر کبودرآهنگ

«طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر كبودرآهنگ» مبتنی بر شرح خدمات سه سطحی شركت عمران و بهسازی شهری ايران، ابتدا تدقيق محدوده بافت فرسوده، پس از آن بررسی طرح‌های فرادست و وضع موجود، ارائه پيشنهادات و در نهايت معرفی پروژه‌های الويت‌دار انجام شده است.
محدوده نهايی بافت فرسوده شامل چهار محله قديمی شهر با خصوصياتی نظير الگوی اندام‌واره، كاربری مسكونی و كمبود خدمات شديد، فاقد استحكام بودن بيش از ٨۰ درصد ساختمان‌ها و با ميانگين مساحت ٢۰۶ مترمربعی قطعات، نسبتاً درشت‌دانه در مقايسه با بافت‌های متناظر در ساير شهرها می‌گردد.
مطالعات سطح يک با عنوان مطالعات راهبردی، با هدف پركردن خلا مطالعات طرح‌های فرادست انجام شد. در سطح دو شناخت وضع موجود و ارزيابی طرح تفصيلی با هدف ارزيابی پيشنهادات طرح تفصيلی در رابطه با بافت فرسوده، شناخت وضع موجود محدوده با استفاده از مدل SWOT و سياست‌گذاری و تعريف پروژه‌های محرک انجام گرفت. در نهايت تعريف پروژه‌های محرک و امكان‌سنجی در سطح سه با هدف برنامه‌ريزی كلی فضايی _ عملكردی محدوده هدف، امكان‌سنجی مقدماتی پروژه‌ها و ارزيابی آنها و حساس‌سازی مردم صورت پذيرفت.
چشم‌اندازی با تكيه بر ارتقاء كيفی كالبدی و زيست‌محيطی محدوده و بازگرداندن جايگاهی سكونتگاهی، هم‌تراز جايگاه اقتصادی محدوده، در شهر تدوين گشت.
Image

تمهیدات بهسازی بافت فرسوده شهر کبودرآهنگ

تمهيدات كليدی جهت مقايسه و الويت‌بندی پروژه‌های محرک در راستای ارتقاء كيفيت محيط شهری كبودر‌آهنگ، نوسازی اماكن مسكونی فرسوده و فاقد استحكام و تأمين اراضی اختصاص يافته به رفع كمبود كاربری‌های خدماتی بوده و از طريق تدقيق سازمان فضايی محدوده با رعايت مفروضات طرح تفصيلی (طرح بالادست) و با ملاحظاتی نظير موارد زير پيش‌بينی شده است:
  • مكان‌يابی فضای باز عمومی مركز محله با درنظر داشتن جاذبه معابر عمده پيرامون، نفوذ‌پذيری معابر محلی، جاذبه نزديكترين قطب‌های عمده فعاليت، استقرار خدمات تجاری در مجاورت فضا به‌منظور سرزنده كردن آن و جانمايی مركز ناحيه در فعال‌ترين و جاذب‌ترين موقعيت شهری در محدوده بافت فرسوده.
  • حفاظت لبه دندانه‌ای به مثابه جلوه‌ای از اصالت بافت
در راستای تكميل اين تمهيدات تهيه طرح معماری، اولويت‌بندی محدوده‌های هدف از طريق پيمايش اقتصادی و اجتماعی، تأكيد بر برنامه‌ريزی مشاركتی و تهيه ساختار اجرايی - مديريتی و مالی طرح انجام شده است.
شهر كبودرآهنگ در بستری دشتی و بدون عارضه و در اقليمی سرد، مركز شهرستانی به همين نام در شمال شرق استان همدان است. شهر بنابر آمار ١٣٩۰، برابر با ٢۰٣۴٩ نفر و مساحت كل آن حدود ۵۰٨ هكتار می‌باشد كه محدوده‌ای به وسعت ٩۵ هكتار از آن را بافت فرسوده تشكيل داده است. پيشينه شهر به دوره كريم خان زند بازمی‌گردد و قدمتي نزديك به ۴۰۰ سال دارد. بافت فرسوده كبودرآهنگ به‌صورت پيوسته در محدوده مركزی شهر واقع شده و تقريباً نيمی ‌از جمعيت شهر درآن سكونت دارند.
Image