شناسايی بافت فرسوده شهر سبزوار

1386

چه موضوعی

شناسایی بافت فرسوده سبزوار

چه کسی

سازمان مسكن و شهرسازی استان خراسان رضوی

چه جایی

ایران، خراسان رضوی، سبزوار

تدوین برنامه توسعه و اهداف

پس از انجام مطالعات پايه شامل بررسی‌های عمومی كالبدی، جمعيتی، شبكه معابر و ...، از طريق سنجش تعاملی، پايگاه مناسبی برای اتخاذ تصميم در تدوين برنامه توسعه و الگوی مناسب براي ناحيه فراهم گرديد و اهداف و راهبردها در زمينه‌های محيط طبيعی، سوانح و آسيب‌ها، مديريت بحران،‌ پايداری فرهنگی و تاريخی، پايداری اجتماعی، پايداری اقتصادی، گردشگری، سازمان فضايی، عملكرد و فعاليت، ساختار كالبدی، توسعه شهری ناحيه، شبكه ارتباطی، مديريت و مشاركت‌پذيری تدوين گشت.
Image

تدوین راهکار در محدوده بافت­های باارزش و فاقد ارزش

پس از تدقيق محدوده بافت فرسوده باارزش و فاقد ارزش، براساس مطالعات انجام شده در محدوده بافت باارزش سبزوار پس از آسيب‌شناسی در زمينه‌های كالبدی، اجتماعی، اقتصادی، كاربری، نظام ارتباطی، عناصر ساختمانی و ...، عوامل مؤثر بر فرسايش بافت و نابسامانی‌های عملكردی و كالبدی محدوده شناسايی و چشم‌انداز طرح برمبنای بازگرداندن بافت دارای ارزش به چرخه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و كاركردی شهر و ايفای نقش مؤثر در توسعه و عمران مركز شهر تبيين و راهكارها و الگوی توسعه طرح بر اساس آن تعيين گرديد. در بافت فرسوده فاقد ارزش براساس مطالعات انجام شده، با توجه به تكاليف تعيين شده در طرح‌های فرادست، بررسی وضعيت كنونی، ظرفيت‌های بافت و ... خطوط و ايده‌های اصلی نوسازی تدوين و چشم‌انداز توسعه آن برمبنای توسعه يكپارچه بافت‌های فاقد ارزش و باارزش در يک مجموعه هم­پيوند و ايجاد محيطی برخوردار از امنيت، آسايش، آرامش و رفاه برای ساكنان تدوين شد. محصولات طرح شامل تدوين ضوابط و مقررات ساختمانی، دستورالعمل‌های اجرايی در خصوص نماسازی، نوع مصالح و رنگ، تعريف پروژه‌های طراحی شهری و معماری و برآوردهای مالی پروژه‌ها، ارائه چگونگی مشاركت مردمی و تشكيلات هدايت و كنترل شهری و منابع مالی طرح است.
طرح «شناسايی بافت فرسوده شهر سبزوار» با هدف برنامه­‌ريزی برای نوسازی و بهسازی ١٨٣ هكتار بافت قديم و مركزی شهر در سال ١٣٨۵ دستور كار قرار گرفت. بافت مذكور در ناحيه سه شهرداری سبزوار واقع شده و ۴٣ هكتار بافت تاريخی و ارزشمند و حدود ١۴۰ هكتار بافت پيرامونی آن تحت عنوان بافت فاقد ارزش را براساس اعلام كارفرما دربرگرفته و براساس آمار ١٣٧۵ جمعيتی برابر با ٢٢٩۰٧ نفر(سال ١٣٨٢ جمعيت ٢۴١۴۴ نفر) در ناحيه سه سكونت داشتند.
Image