مطالعات طرح كالبدی منطقه فارس

1383

چه موضوعی

طرح كالبدی منطقه فارس

چه کسی

وزارت مسكن و شهرسازی _ معاونت شهرسازی و معماری

چه جایی

ایران، فارس

مراحل مطالعاتی طرح

برای انجام مطالعات اين طرح در گام اول گردآوری و پردازش اطلاعات و مطالعات پايه و در گام دوم شناخت و تجزيه و تحليل به تفكيک تحليل شبكه شهرها و خدمات، تحليل محيط طبيعی، تحليل زيرساخت­‌ها و تحليل وضعيت اقتصادی و اجتماعی صورت پذيرفت. گام سوم اين طرح تلفيق و نتيجه­‌گيری از طرح را شامل می‌شود كه با كمک فرآيند تحليل سلسله مراتبی (AHP) و منطق فازی، تدوين مبانی نظری و تركيب بخشی نقشه­‌ها در زمينه­‌های مشابه منجر به تلفيق نهايی و تدوين طرح در سه بخش زير گرديد:
  • تعيين تناسب زمين برای توسعه سكونت و صنعت
  • تهيه نقشه كابری‌ها مجاز سرزمين و تدوین ضوابط و مقررات ساخت و ساز در كاربری‌های مجاز منطقه
  • پيشنهاد شبكه شهری آينده و محدوده نواحی برنامه­‌ريزی
و در نهايت اين طرح كه سعی در دقيق‌­تر كردن، كامل‌­تر كردن و گسترده­‌تر كردن مطالعات و نتايج طرح كالبدی ملی در منطقه فارس دارد، علاوه‌بر تدوين اهداف، راهبردها و راهكارهای طرح، توصيه‌­هايی نيز برای توسعه پايدار منطقه فارس، متناسب با شرايط منطقه و طرح‌­ريزی صورت گرفته، ارائه نموده است.
Image

طرح کالبدی

تهيه طرح­‌های كالبدی ملی و منطقه­‌ای، گامی اساسی در استفاده خردمندانه از زمين در مقياس کلان محسوب می‌شوند. موضوع زمين و نحوه استفاده از آن در حيطه «برنامه­‌ريزی» و از آن ره در حيطه «طرح­‌های کالبدی» قرار می‌­گيرد که هدفشان تخصيص بهينه منابع ارضی به اولويت‌­دارترين نيازهای انسان است. «طرح كالبدی منطقه فارس» تلاش نمود تا اين منبع كمياب، تجديدناپذير و مورد رقابت را در راستای «توسعه پايدار» و «مديريت خردمندانه فضا»، به كار بسته و از آن حفاظت نمايد.  
«طرح كالبدی منطقه فارس» به‌دليل روند شهرنشينی شتابان، تخريب منابع طبيعی، لزوم حفاظت از منابع زيست‌­محيطی، لزوم حفاظت از آثار تاريخی و فرهنگی، پيشگيری از سوانح طبيعی، کمبود مطالعات بالادست و پايه برای طرح‌­های توسعه و عمران محلی و نبود مقررات منطقه­‌بندی برای استفاده از زمين­ه‌ای منطقه دستور كار قرار گرفت.
Image