طرح ساختمان سفارت و كنسولگری جمهوری اسلامی ايران دركلمبو سريلانكا

1381

چه موضوعی

طراحی سفارت ایران در کلمبو

چه کسی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران

چه جایی

سریلانکا، کلمبو

موقعیت کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کلمبو

کلمبو پايتخت كشور سريلانكا واقع در بخش جنوبی قاره آسيا، شهری بندری با آب و هوای گرم و مرطوب است. «طرح ساختمان سفارت و كنسولگری جمهوری اسلامی ايران دركلمبو سريلانكا» در يک قطعه ميانی به ابعاد به ابعاد ۵/۴۴* ٧۵  متر و مساحت ٣٣٣٧/۵ مترمربع كه مطابق نقشه حوزه­‌بندی برنامه توسعه شهری دريک حوزه «مسكونی ويژه» وكم‌تراكم انجام شده است. در همسايگی شرقی زمين طرح، بنياد فيلم كلمبو و در همسايگی غربی آن سفارت واتيكان استقرار دارند. اين طرح كه در مجموع ١٣٨۰ مترمربع زيربنا دارد با ضوابط ساختمانی، سطح اشغال زير ٣۰ درصد، فاصله بيش از يک متر ساختمان از حدود همسايگی‌­ها، حداكثر ارتفاع ١۴ متر و شيب بام حداقل ٢٢ درصد، انطباق دارد.
Image

ساختار طراحی سفارت

ساختار اصلی طرح بر راستای محوری نواری شكل از آب به‌­عنوان نمادی از تقديس آن در فرهنگ معماری ايران و سريلانكا استوار است. به تبعيت از اقليم و چگونگی استفاده معماری بومی، آبنما بيشترين مجاورت را با بنا داشته و جريان دائمی هوا در آن تأمين شده است. محور آبنما در تقاطع با دالان كوران دائمی هوا، منطبق بر جهت وزش باد غالب قرار گرفته و علاوه‌بر نقش نمادين و زيبايی‌­شناسانه، نقش تفكيک عملكردی بخش كنسولگری، سفارتخانه و خدمات رفاهی را ايفا می‌كند. استفاده از فضاهای باز و محدود كردن نفوذپذيری، برای حفظ امنيت، از طريق كركره‌های مورب به جهت حفظ كوران هوا با به كارگيری الگوی پايه كوشک و توجه به ملاحظات اقليمی در معماری محقق شده است. پوشش بام شيبدار و پرده كركره‌ای مورب نمای بيرونی از معماری سنتی سريلانكا الگوبرداری شده­‌اند. انگار نهايی اين طرح با تأكيد بر پرهيز از شكل‌­گرايی، مبتنی بر نگاهی ژرف به معماری اصيل ايران و سريلانكا و «تقديس آب» به مثابه گره­‌گاه مشترک فرهنگ معماری هر دو كشور تدوين شده است.
طرح سفارت ايران در سريلانكا مطابق استانداردهای وزارت امور خارجه، دفتر نمايندگی درجه سه محسوب شده و موظف به رعايت موازين و معيارهای سازمان مديريت و برنامه­‌ريزی كشور، طرح جامع املاک نمايندگی‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، نيازهای اختصاصی وزارت امور خارجه در سريلانكا و همين­طور برنامه توسعه شهری كلمبو و مقررات ساختمانی حوزه مسكونی ويژه است.
Image