مسابقه طراحی معماری مجموعه تجاری تفريحی و محوطه جنوبی برج ميلاد تهران

1380

چه موضوعی

طراحی مجموعه تفریحی _ تجاری محوطه جنوبی برج میلاد

چه کسی

شركت يادمان سازه _ وابسته به شهرداری تهران

چه جایی

ایران، تهران، تهران 

طرح پیشنهادی

در انگاره طرح پيشنهادی، صلابت، يكپارچگی و يگانگی شكل به عنوان ويژگی اصلی ريخت‌بندی مجموعه بنا مدنظر بوده كه بر حضور غيرمخدوش صفه و تركيب آن با مشخصات زمين‌نگاری تأكيد دارد. با توجه به پيچيدگی‌های زمين‌نگاری محيط پيرامون برج، عنصر تاق _ ديوار به عنوان نشانه‌ای افقی در مقياس محلي خودنمايی مي‌كند. اين عنصر، ظاهری مانند تير قوسی يك پل را داشته و دهنة تاق شكل آن ٣۰۰ متر است. حداقل ارتفاع اين قوس برابر ۶ متر و ارتفاع تار پايينی آن ١٨ متر پيش‌بينی شده است.
با فرض تأمين دسترسی مناسب سواره و پياده به مجموعه، ضمن بازنگری جانمايی پاركينگ‌ها، در شرايط زمين‌نگاری با شيب زياد، راه منحنی شكل برای حركت سواره و راه شكسته همراه با گره برای هدايت حركت پياده پيش‌بينی شده است، به علاوه يكی از مبادی اصلی دسترسی به برج در محل تلاقی قوس تاق _ ديوار (حركت عمودی) و قوس تراز ١۴٢۰ (حركت افقی) پيش‌بينی شده و مورد تأكيد قرار گرفته است.
در طرح پيشنهادی از استقرار فعاليت‌های مانند سالن­‌های آكواريوم، اسكيت و پاتيناژ در طبقات پرهيز شده و علاوه بر افزايش گنجايش، آمفی‌تأترها در موقعيت‌های مناسب زمين‌­نگاری جانمايی شده‌اند ضمن آنكه يكی از آمفی‌تأترها به محوری باز از مجموعه دسترسی می‌يابد.
Image

صفه طراحی شده

جنبه بارز سازه  صفه، دهنه‌های بزرگ با اجتناب از ستون‌های متعدد شامل شبكه‌ای متشكل از تيرهای قوسی و تيرهای شعاعی بدون پوشش كاذب بر آن­ها می‌باشد كه ضمن ايجاد فضای مفيد و قابل استفاده معيارهای زيبايی نيز در طراحی آن­ها درنظر گرفته شده است.
برج ۴٣۵ متری ميلاد، به اعتبار ارتفاعش نشانه‌ای عمودی در مقياس كلانشهر تهران بوده و شكل هندسی آن معرف بنايی با پيكره نسبتأ عظيم و ساده است.
Image