طراحی شهری خيابان فدائيان اسلام

1376

چه موضوعی

طراحی با رویکرد توسعه پایدار خیابان فدائیان اسلام

چه کسی

شهرداری تهران - سازمان زيباسازی

چه جایی

ایران، تهران، تهران

طراحی شهری محور فدائیان اسلام

محور فدائيان اسلام، از ديدگاه تاريخی و تجددخواهی دارای جايگاهی ويژه و صاحب اصالت و هويتی است كه در آثار كالبدی _ فضايی محيط خيابان متبلور شده است. اين محور كه در نقش جاده برون‌شهری همزاد شهر تهران به‌شمار می‌رود، در زمان تهيه طرح، شريانی از شبكه رفت‌وآمد كلانشهر تهران محسوب شده و به دليل وجود عناصر غيرشهری و نابسامانی‌های ناشی از فعاليت صنعتی و .... شان محيط‌ شهری آن نازل گشته است. «طراحی شهری خيابان فدائيان اسلام» از ميدان شهر ری تا مرز محدوده منطقه ٢۰ در سال ١٣٧۶ به‌دليل ضرورت پالايش محيط شهری آن، توسط سازمان زيباسازی شهرداری تهران به مهندسين مشاور شاران سپرده شد. اين طرح با اتكا بر انگار بومی كردن محيط‌ شهری می‌كوشد ارتقاء كيفيت خيابان فدائيان اسلام به‌عنوان مكان ميثاق اجتماعات انسانی با باورهای تاريخی _ اجتماعی مختلف را تضمين نمايد.
Image

سطوح مطالعاتی پروژه

مطالعات به تفكيک سه مقياس مطالعات كلان، ميانی و خرد به انضمام مرحله تهيه سند اجرايی پروژه در انتهای سطح سه می‌باشد كه شرح هر كدام از موراد ذكر شده به قرار زير است:
  • محدوده مطالعاتی سطح يک، كل تهران و به ويژه حوزه جنوبی آن است كه مناطق ١۵ تا ٢۰ شهرداری تهران را در برمی‌گيرد. موضوع اساسی اين سطح معرفی جايگاه خيابان فدائيان اسلام در كلان­شهر تهران به‌ويژه حوزه جنوبی است.
  • محدوده مطالعاتی سطح دو با حلقه ارتباطی كمربند شهر ری، خيابان صفائيه _ جاده سوم، بزرگراه آزادگان، شهيد دستواره _ شهيد غيبی و خيابان قم مرزبندی شده است. موضوع اساسی اين سطح معرفی بازتاب‌های حيات شهری پيرامون سطح سه بر محدوده مداخله پروژه است.
  • محدوده مطالعات سطح سه پهنه مداخله پروژه است و قلمرويی از خيابان فدائيان اسلام را شامل می‌شود كه از جنوب تا ميدان شهر ری، از شمال تا محدوده منطقه ٢۰ و از طرفين محور، حداكثر عمق دو پلاک را پوشش می‌دهد. موضوع اساسی اين سطح معرفی رفتارها، فعاليت­‌ها و سازمان كالبدی _  فضايی است.
  • سند اجرايی عصاره مطالعات انجام شده در سه سطح پروژه و حاوی تصميم‌سازی برای هرگونه اقدام و اجرا در محدوده سطح سه و نيز مواردی از ماوراء اين محدوده است.
بنا نهادن توسعه‌ای پايدار و همنواخت با حفاظت سرشت محور فدائيان اسلام كه در عين حال پاسخگوی جريان حيات مدنی معاصر باشد، تلاش پروژه طراحی شهری خيابان فدائيان اسلام است. مداخله در خيابان فدائيان اسلام مبتنی بر آميزه‌ای از آرايش كالبد و فضا، عاطفه جمعی، هنر، سلامت، ايمنی و بهداشت محيط سازمان يافته است به ‌گونه‌ای كه پاسخگوی  نياز كليه مراجعه‌كنندگان به فضا از هر قشر و گروه سنی  اعم از پير و جوان، ساكن و رهگذر، زائر و سياحتگر و ... گردد. 
Image