طرح باززنده­‌سازی بافت مركزی شهر لاهيجان

1375

چه موضوعی

باززنده­‌سازی بافت مركزی شهر لاهيجان

چه کسی

وزارت مسکن و شهرسازی - شركت عمران و بهسازی شهری

چه جایی

ایران، گیلان، لاهیجان

معرفی و شناسایی محدوده‌­ها

بافت مركزی لاهيجان، مشابه بسياری از بافت‌های قديمی شهرهای ديگر، اساساً از ناهمنواختی عوامل كالبدی و غيركالبدی در جريان حيات مدنی خود رنج می‌برد. هدف از اين پروژه كارآمد كردن طرح از طريق مداخله در اين بافت شهری و در واقع برداشتن ناهمنواختی‌ها و فراهم كردن شرايط مساعد برای جاری كردن حيات مدنی معاصر در آن می‌باشد. در اين زمينه مهندسين مشاور شاران ابتدا به معرفی محدوده‌ها پرداخته و عوامل كالبدی و غيركالبدی در محدوده مطالعات را شناسايی نمود. شناسايی اين عوامل به تفكيک در سه پاره ويژه بافت مركزی شهر لاهيجان صورت پذيرفت:
  • بافت كهن
  • محوطه‌ مركز خدمات‌ اصلی شهر
  • محوطه‌ سياحتی ‌_ تفريحی
Image

لزوم دخالت در بافت مرکزی لاهیجان

مشخصات كالبدی بافت كهن و تناقض آن با جريان حيات مدنی معاصر، متنوع‌ترين و حادترين موارد ضرورت دخالت دراين بافت را به‌­وجود آورده است. لذا جستجوی اولويت‌های دخالت در اين بخش از بافت مركزی نسبت به ساير بخش‌ها برتری دارد كه در حوزه‌های شهری موجود در اين بافت انجام می‌گردد، ضمن اين‌كه ترويج و فراهم كردن امكانات فعاليت‌های گردشگری و گذران اوقات فراغت يكی از خاستگاه‌های كليدی دخالت دربافت مركزی شهر لاهيجان است و با استناد به توصيه طرح‌های فرادست و مطالعات مشاور در جستجوی الويت‌های دخالت در حوزه مسكونی، حوزه خدماتی و زمين‌های خالی در بافت كهن، بر انتخاب موارد معطوف به فعاليت‌های گردشگری و گذران اوقات فراغت تأكيد شده است.
شهر لاهيجان در سال ١٣٧۵ با مساحت ١۶٢٢ هكتار دارای حدود ٢۰۰ هكتار بافت مركزی بوده است. محتوای مطالعات «طرح باززنده‌سازی بافت مركزی شهر لاهيجان» معرف مرحله‌ای مقدماتی است كه محتوای امكان‌سنجی دخالت در بافت مركزی شهر لاهيجان را داشته و علاوه‌بر بررسی عوامل مؤثر كالبدی و غيركالبدی در طرح‌ريزی معطوف به طراحی شهری شده است.
Image