تهيه طرح گردشگاه دره دركه تهران

1374

چه موضوعی

طراحی با رویکرد گردشگری دره درکه تهران

چه کسی

شهرداری تهران - شرکت توسعه فضاهای فرهنگی

چه جایی

ایران، تهران، تهران

فعالیت گردشگری دره درکه تهران

ساز و كار حياتی دره دركه با كلان شهر تهران كه فعاليت گردشگری مفصل اصلی آن را تشكيل می‌دهد، ديرينه‌ای به قدمت شهر تهران دارد كه جوهر آن محيط طبيعی و جذاب و دلنشين اين دره است. فعاليت گردشگری در دره دركه، كه همپای رشد و توسعه كلانشهر تهران رونقی فزاينده داشته، هيچگاه از حيات سكونتگاه دركه منفک نبوده است. اين رونق اگرچه ماهيتی مثبت دارد،‌ اما خودانگيخته بودن و نيز انتقال پيامدهای ناگوار حيات مدنی جاری كلانشهر تهران، اصالت‌ها و هويت‌های سكونتگاه دركه را در معرض تهديد و محيط طبيعی و بكر كوهستان را تحت آسيب جدی قرار داده است. در راستای جلوگيری از آسيب‌های بيشتر و ترميم آسيب‌های گذشته مطالعات «تهيه طرح گردشگاه دره دركه تهران» در سال ١٣٧۴ توسط شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به مهندسين مشاور شاران سپرده شد.
Image

مطالعات طرح گردشگاه دره درکه تهران

مطالعات طرح در چهار قسمت صورت پذيرفت. در قسمت اول پس از بررسی انگاره‌ها و اهداف موجود، بررسی وضع موجود و بررسی امكانات و محدوديت‌ها، با تدوين مبانی نظری، بررسی‌ها تحليل شده و اهداف طرح تعريف شد. به اين ترتيب الگوی استفاده براساس انواع حضور و فعاليت در دره دركه به تفكيک انواع عملكردها پيشنهاد شد. در قسمت دوم با بررسی ريخت‌بندی كالبدی و ريخت‌بندی فضايی، الگوی استخوان­‌بندی موجود دره دركه بررسی و الگوی پيشنهادی با محوريت رودخانه به‌عنوان ستون فقرات اين استخوان‌بندی به تفكيک سه موقعيت زير ارائه شد:
  • الگوی استخوان‌­بندی ميدان دركه
  • الگوی استخوان‌­بندی سكونتگاه دركه
  • الگوی استخوان­‌بندی محور كوهستان
با بررسی آهنگ استقرار در مقياس تهران _ دركه و استخراج محتوای غالب، انگاره‌های كلی طرح براساس الگوهای استفاده و استخوان‌بندی پيشنهادی در چهار نظم پايه _ زمين، آب، گياه و هوا _  تدوين گشته و مفاد انگاره كلی در سه موقعيت ارائه شد. در همين قسمت نوع و موقعيت طرح‌های مختلف در كل محدوده طرح ساختاری به تفكيک بافت، راه، گره و عنصر تعيين و اولويت‌بندی گرديد. در قسمت چهارم و آخر به علت اهميت تأسيسات زيربنائی در دره دركه، تأسيسات زيربنائی به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و پيشنهادات مربوط به آن ارائه شد. 
وظيفه برنامه و طرح گردشگری، پرداختن به ريشه‌های ژرف ابعاد اجتماعی فراغت (اعم از فردی و جمعی) و سازمان دادن آن در حيات مدنی معاصر است. هدف راهبردی در «طرح گردشگاه دره دركه تهران» صيانت از طبيعت بكر كوهستان به‌عنوان جاذبه اصلی و منشاء فعاليت گردشگری متمركز به نحوی است كه از حضور اجتماعی پشتيبانی نموده و بستر نهادی شدن انگارهای طراحی را فراهم نمايد.
Image